Altın kullanımının ve ipek kıyafet giymenin dinen erkeğe yasak olduğu çoğunlukla merak konusu olabilmektedir. Peki erkeğin altın takması ve ipek giymesi neden yasak?
Gündelik yaşantı içerisinde kimileri ev dekorasyonundan kılık kıyafetine sadelikten yana olurken kimileri ışıltılı ve şah şahlı şeyleri sever. Buhari de hadis-i şerifin bir bölümünde geçen “Gümüş ve altın paranın, kadifenin, süslü giysilerin kulu - kölesi olan, yüzükoyun yere çakılıp gebersin!" ifadesinde süs püsle, sahte varlık ve kudretlerini kendilerince göstererek gurur ve kibre düşmelerindeki tehlike görülmektedir. Dinimize baktığımızda ise; insanlara orta halli, akli ve insani bir giyim ile geçim yolu gösterilmektedir.
Kadın ve erkek yaratılışına uygun olmayan kıyafetlerin yasaklanmasına ilişkin akla ilk gelebilecek örnek; erkeğin altın takması ve ipek giymesidir. İpek elbise hariç pamuklu, yünlü vs. kıyafetler uygun görülmektedir. Hz. Ali (ra)’nin rivayetine göre, Efendimiz (SAV) bir ipek kumaşı sol eline ve bir parça altını da sağ eline aldı, sonra bunları elleriyle yukarı kaldırarak, buyurdu: “Şu iki şey ümmetimin erkeklerine haram, kadınlarına helâldir.” (İbni Mâce, Libas: 19.)
KADININ SÜSLENMESİ VE ALTIN TAKMASI CAİZ Mİ?
Yaratılış gereği kadın kendini beğendirmeye meyilli olduğundan ipek ve altın gibi süslü şeyler kadına caiz iken erkeğe haramdır. Nedeni ise erkekten istenen; şahsiyet ve olgunluktur, süslenmek değildir. Erkek kadın gibi süslenirse kadına benzer ve buda dine uygun düşmez. Görgüsüzce takıp takıştırmak, Müslüman bir kimseye yakışmayan davranışlardandır. Pahalı parlak kıyafetlerle maddi durumu iyi olmayan kimseleri özendirmek, Allah (c.c)'un gazabına uğramamıza neden olabilecek bir harekettir.
Maddî imkânı dar olan kimsenin israf ve sefahate sürüklenmesine meydan vermemektir. Aynı zamanda, varlıklı kimselerin de israfa taşmayacak şekilde giyinmeleri gerekir.
HADİS-İ ŞERİF: Ömer İbni Hattâb (r.a) rivayetine göre, Efendimiz (SAV) şöyle buyurdu: “İpek elbise giymeyiniz. Çünkü ipeği dünyada giyen âhirette giyemez.” (Buhârî, Libâs 25)
Hanefi ve Hanbelilere göre, mecburi değilse altın işlemeli elbise giymek erkek büyüklere ve küçüklere haramdır. Şafiilerde böyle düşünmektedir.
Malikilere göre, erkek çocukların altın elbise giymeleri kerahetle birlikte caizdir. Şafilerdeki en sahih görüşe göre erkek çocukların altın elbise giymeleri kayıtsız biçimde caizdir. (bk. el-Mevsuatu’l-Fıkhıyye, 21/284)
Hanefi mezhebinde, velisi tarafından erkek çocuğa altın, gümüş ve ipek elbise giydirmek mekruhtur. Hanbelî de, erkek çocuğa ipek elbise giydirmek (giymek gibi) haramdır. (bk. Zuhayli, el-Fıkhu’l-İslamî, 4/2638-2639)
Mehmet Kandemir 3 yıl önce
Burda bir gariplik var. Haramlarla mekruhlar aynı değildir. Harama haram denir. Türkiyede kaç tane hambeli mezhebinde yaşayan varki Mekruh olan bir şeye haram diyorsunuz. Eğer Hazreti Ali'nin yazıya konu gerçek (Sair hadis) bir beyanı varsa Hanifiler de de haram olması gerekirdi.