Esma-ül Hüsna'da bulunan her bir ismin fazileti saymakla bitmez. El-hakem (cc) esması bizi yaratan ve sonsuz nimetlerle kuşatan Allah'ın (cc) bir yönüyle daha anlatıyor. Adaletin temelinin Allah'tan geldiğini bu isim ile anlayabiliriz. Mutlak adalet sahibi olan Allah (cc) bu ismi şerifi ile kıyamet gününde hükmedecektir. El-Hakem isminin faziletleri nelerdir? İşte tüm ayrıntılarıyla El-Hakem...
Hakem ismi, 'İyileştirmek amacıyla menetmek, düzeltmek, hükmetmek' anlamlarına gelen hükm masdarından türemiştir. Hükm kelimesi sıfat olarak 'bilgisi ve adaletiyle nihai hükmü veren' demektir. Bu kökten türeyen hâkim sıfatının da aynı veya benzer bir mâna taşıdığı kabul edilmektedir. Bununla beraber aralarında fark bulunduğunu söyleyenler de vardır. İslam alimlerinden Râgıb el-İsfahânî’ye göre hakem kelimesi, hüküm vermekte maharet kazanmış bir kişi olup verdiği hüküm diğer şahısları bağlayıcıdır. Ancak hâkimin verdiği hüküm ise bağlayıcı değildir. Abdülkāhir el-Bağdâdî de bir hadise dayanarak hakem sıfatının Allah'tan başkasına nisbet edilemeyeceğini belirtmiştir. Hakem kelimesi kanun koyup hükmeden anlamındadır. Bunların yanı sıra hakem kelimesi Kur'an-ı Kerim'de türediği masdar kökü hükm haliyle farklı sîgalarda 210 yerde geçmektedir. Örneğin, Allah Bakara ve Al-i İmran surelerinde, peygamberlere indirilen kitapların insanlar arasında hakemlik yapma rolüne sahip olduğunu ifade etmiştir. Bazı âlimler, hakeme şaşmaz ve yanılmaz mertebede hâkimlik mânası yükledikleri için olmalıdır ki onun Allah’tan başkasına nisbet edilemeyeceğini söylemiş olsalar da Nisa suresinde, karı ile koca arasında çıkan anlaşmazlıkların çözüm bulması amacı ile her iki taraftan birer hakemin belirlenmesi önerilmektedir. Hulasa, mutlak adaleti gerçekleştirme işi Allah'a mahsus olmakla birlikte güçleri nisbetinde insanların da hakemlik yapmalarının zaruri olduğu kabul edilmelidir.
AHİRETTEKİ HAKEMLİK
Çeşitli ayetlerde Allah (c.c)'a izafe edilen hakemliğin, ahirette ağırlık kazandığı dikkat çekmektedir. Çünkü mutlak adaletin tecelli edeceği yer imtihan dünyası değil her türlü davranışın gözler önüne serileceği ve tüm sırların ortaya konulacağı ebediyet alemidir. Fani alemde insanlar arasında bulunamayan adalet nihayet ahirette icrasını sağlayacaktır.
PEYGAMBER EFENDİMİZ (SAV)'İN DUASI
Ahmed b. Hanbel’in rivayetine göre alemlerin sultanı Peygamber Efendimiz (SAV) Allah'ın adaletine sığınarak şöyle dua etmiştir:
"Allahım! Ben senin âciz kulunum, senin kulun olan bir baba ile bir annenin evlâdıyım. Bütün varlığım senin elindedir. Benim için verdiğin hüküm daima geçerli, hakkımdaki kararın daima adaletlidir."
Peygamber Efendimiz (SAV)'in üzüntü ve sıkıntıyı gidermek için öğrettiği duanın başlangıç kısmı, ilâhî hükmün mutlaka geçerli oluşu yanında adalet niteliği taşıdığını da vurgular.
KUR'AN-I KERİM'DE EL-HAKEM (CC)
Muhammed Suresi 47/20. ayeti: İman edenler, "Bir sure indirilmeli değil miydi" derler. Sonra savaştan söz eden, hükmü kesin bir sure indirilince, kalpleri hastalıklı kimselerin, sana, sanki üzerlerine ölüm hali çökmüş kimseler gibi baygın baygın baktıklarını görürsün. Oysa onlar için uygun olanı;
وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْكَمَةٌ وَذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ
Ve yekulullezine amenu lev la nuzzilet sureh, fe iza unzilet suretun muhkemetun ve zukire fi hel kıtalu re'eytellezine fi kulubihim maradun yanzurune ileyke nazaral magşiyyi aleyhi minel mevt, fe evla lehum.
Ali İmran Suresi 3/23. ayeti: Kitap'tan nasiplenmiş olanları görüyorsun değil mi? Bunlar, aralarında hükmetmesi için Kitap'a çağrıldıklarında bir kısmı, döneklik ederek ondan yüz çeviriyor.
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوْتُواْ نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَابِ اللّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِّنْهُمْ وَهُم مُّعْرِضُونَ
E lem tera ilellezine utu nasiben minel kitabi yud'avne ila kitabillahi li yahkume beynehum summe yetevella ferikun minhum ve hum mu'ridun.
Bakara Suresi 2/213. ayeti: İnsanlar bir tek ümmetti. Allah; onlara, haber verici ve uyarıcı nebiler gönderdi. Anlaşmazlığa düştükleri konularda aralarında Hakk ile hükmetmeleri için onlarla beraber Kitap indirdi. Kitap verilenler, kendilerine apaçık kanıtlar gelmesine rağmen, aralarındaki ihtiras nedeniyle onda anlaşmazlığa düştüler. Bunun üzerine Allah, iman edenleri Kendi izni ile onların üzerinde ayrılığa düştükleri gerçeğe iletti. Zira Allah, dileyeni doğru yola iletir.
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
Kanen nasu ummeten vahıdeten fe beasallahun nebiyyine mubeşşirine ve munzirine, ve enzele meahumul kitabe bil hakkı li yahkume beynen nasi fi mahtelefu fih, ve mahtelefe fihi illellezine utuhu min ba'di ma caethumul beyyinatu bagyen beynehum, fe hedallahullezine amenu li mahtelefu fihi minel hakkı bi iznih, vallahu yehdi men yeşau ila sıratın mustakim.
Kur'anı-ı Kerim'de geçen ayetlerde asıl adaletin nerede aranacağını görürüz. Adaletten başka hiçbir şekilde hüküm vermeyen Allah (c.c) herkesin hakkettiğini göreceği o günü işaret ediyor. "... Allah aranızda hükmedinceye kadar bekleyin. O hakimlerin en iyisidir." (Araf Suresi, 87. Ayet)
Allah'a (cc) olan inancımız ile O'ndan (cc) başka hüküm verene ihtiyacımız olmadığını biliriz. "Allah size Kitab'ı açık açık indirmişken O'ndan başka bir hakem mi isteyeyim? " (Enam suresi, 114. Ayet)
EL-HAKEM İSMİNİN FAZİLETLERİ NELERDİR?
- Haklı olunan bir davanın kazanılması için,
- İşte iyi yerlere gelmek ve yükselmek için,
- İmanı tazelemek için El-Hakem zikri gün içinde çokça çekilebilir.
BİR YORUM YAPIN 0