Allah Teala, gönderdiği yüce kitabında peygamberleri aracılığı ile insanlara seslenmiştir. Peygamberlerin de ümmetleri için özel duaları olmuştur. İlk insan ve ilk peygamber Adem (a.s)'ın Kuran'da geçen duası nedir?
Hz. Adem kıssası Kuranı Kerim'de anlatılan kıssalardan biridir. Bu kıssalar peygamberler ve onların ümmetlerinin hikayeleri üzerinden nice hikmetler ve mesajlar verir. Hz. Adem ilk insan ve ilk peygamber olması itibariyle onun cennetten düşüp kul olma hikayesine yer verilmiştir. Hz. Adem, yasak ağaca yaklaşıp eşi Hz. Havva ile birlikte cennetten yeryüzüne indirilince yaptığından çok pişman olmuş ve tövbe istiğfar etmiştir. Yaptıkları hatanın hemen farkına varıp Allah'a yakarınca, Allah Teala da onların tövbesini kabul etmiş ve bağışlamıştır. Hz. Adem'in de ümmeti için bir duası olmuştur. Hz. Adem'in duası Kuranı Kerim'de Araf suresinin 23. ayetinde zikredilmektedir.
HZ. ADEM'İN DUASI
-
Arapça okunuşu: "…Rabbenâ zalemnâ enfusenâ ve in lem tagfirlenâ ve terhamnâ le nekûnenne minel hâsirîn".
-
Türkçe anlamı: "Ey Rabbimiz! Biz kendimize zulmettik, eğer bizi bağışlamaz ve bize acımazsan mutlaka ziyân edenlerden oluruz." (A’raf Suresi, 23).
ARAF DURESİ 23. AYET TEFSİRİ
Adem ve Havva yasak meyveyi yemeden önce, bir bakıma çocuk gibi saf ve günahtan habersizlerdi; birbirinin cinsel özelliklerine ilgi duymuyorlardı. Fakat şeytanın kışkırtmasına kapılarak yasağı çiğneyince birbirinin mahrem yerlerini gördüler ve hemen yapraklarla kapatmaya gayret ettiler. Şeytanın Adem ve Havva’yı vesveseyle kandırması onun insanlığa ilk kötülüğü, onların yasak meyveyi yemeleri de insanlığın ilk günahı oldu. Adem ve eşinin, mahrem yerleri açılınca herhangi bir telkin altında kalmadan hemen örtmeye girişmeleri insanda hayâ duygusunun fıtrattan geldiğini, çıplaklığın ve vücudun belli yerlerini teşhir etmenin insandaki doğal ahlâk duygusuna aykırı olduğunu kanıtlar.
12. ayette işaret edildiği gibi iblis bir günah işlemiş; tövbe edeceği yerde kibre kapılıp günahında ısrar etmiş ve sonuçta alçaltılmıştır. Adem ve eşi de bir günah işlemişler; fakat tövbe edip pişman olmuşlar ve sonuçta affa mazhar kılınıp yüceltilmişlerdir. Ayrıca bu olaydan sonra iblis ile melekler, yeryüzünün halifesi olarak nitelenen insanın bir faziletine de şahit olma fırsatı bulmuşlardır. İblis gibi kötülükte ısrar etmek kulun değerini düşürür, Adem ve Havva gibi kötülükten dönüp pişman olmak, tövbe etmek ise kulun değerini yükseltir. Hz. Peygamber bu ilâhî yasaya işaret ederken "Kim Allah için alçak gönüllü olursa Allah onu yüceltir; kim büyüklük taslarsa onu da alçaltır" (Müsned, III, 76; İbn Mâce, “Zühd”, 16) buyurmuşlardır (Râzî, XIV, 25).
BİR YORUM YAPIN 0